Trwa Jubileusz 1050. rocznicy Chrztu Polski
Na różne sposoby włączamy się w obchody Jubileuszu Chrztu Polski, zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i parafialnym. Jeśli chodzi o spotkanie ogólnopolskie to zapraszamy do udziału w sobotę 16 kwietnia w Spotkaniu na Stadionie INEA w Poznaniu (szczegółowe informacje wewnątrz numeru). W związku z Centralnymi Uroczystościami Chrztu Polski odwołujemy zaplanowane wcześniej Spotkanie Plenarne ORRK dnia 16 kwietnia br., a następne Spotkanie Plenarne ORRK odbędzie się 19 listopada br. W ruchach podejmujemy rocznicę Chrztu jako szansę na ponowne odkrycie i przyjęcie powołania człowieka świeckiego. W aktualnej sytuacji społecznej w Polsce i kondycji ruchów ważne jest pogłębienie formacji proponowanej przez ruchy. Stąd zapraszamy na spotkanie 6 marca poświęcone nowym inspiracjom w dziedzinie formacji.
* * * * * * *
Abp Wojciech Polak Prymas Polski
Jubileusz 1050. rocznicy chrztu impulsem do nawrócenia
KAI: Chrzest był elementem, od którego zaczyna się historia Polski i jej chrześcijańskie dziedzictwo. Jan Paweł II, gdy przybył ze swą pierwszą duszpasterską wizytą do Francji, zadał przejmujące pytanie: "Najstarsza córo Kościoła, co zrobiłaś ze swoim chrztem"? Czy takie pytanie ośmieliłby się Ksiądz Prymas postawić swojej Ojczyźnie? Abp Wojciech Polak: Nie odważyłbym się, gdyż różnice pomiędzy Polską a Francją są olbrzymie. Pytanie postawiłbym raczej tak: Polsko, narodzie ludzi ochrzczonych, czy żyjesz wciąż nowością tego sakramentu? A ludziom wierzącym postawiłbym pytanie: na ile zdajecie sobie sprawę, że sakrament chrztu jest wezwaniem do głoszenia Chrystusa? Na ile - jako chrześcijanie - jesteście w świecie solą i światłem?
KAI: Ksiądz Prymas powiedział niedawno, że obchody 1050. rocznicy Chrztu Polski są zarówno szansą, jak i wielkim duszpasterskim wyzwaniem dla Kościoła w Polsce. W czym się to przejawia? - Zbliżający się jubileusz to wielka szansa na odnowienie naszej świadomości chrzcielnej. Na odkrycie, co znaczy być człowiekiem ochrzczonym oraz jakie zobowiązania ze chrztu wynikają? A skoro sakrament chrztu otrzymujemy nieświadomie jako dzieci, to później winniśmy do niego dorosnąć. Ten problem pojawił się w Kościele od kiedy wprowadzony został zwyczaj chrzczenia małych dzieci. W okresie chrześcijańskiej starożytności chrztu udzielano wyłącznie dorosłym, zazwyczaj po dłuższym i wymagającym przygotowaniu (katechumenat). Chrzest jest sakramentem, który wprowadza w nowe życie - włącza nas w Chrystusa i we wspólnotę Kościoła. Daje nowość życia, która wynika z wszczepienia w Jezusa. Z sakramentu chrztu wynika też odpowiedzialność za Kościół i jego misję. Powtórzę, zobowiązanie do udziału w apostolskiej misji Kościoła (w ewangelizacji) wynika bezpośrednio z chrztu, a nie ze święceń czy innych funkcji. Dotyczy to zarówno duchownych jak i świeckich. Ta odpowiedzialność - w przypadku świeckich - wiąże się z wezwaniem, aby głosić Chrystusa poprzez świadectwo, także w sferze społecznej, publicznej, a nawet politycznej. Doskonale zostało to wyrażone w soborowej konstytucji "Gaudium et spes", gdzie jest m.in. mowa, by światłem Ewangelii oświetlać codzienne ludzkie drogi.
KAI: A jaką rolę w tym zakresie winien odegrać Jubileusz 1050. rocznicy Chrztu Polski, do którego się zbliżamy?
- Jubileusz jest pewnym impulsem. Chodzi o to, by każda i każdy z nas zatrzymał się w drodze, sięgnął do historii własnego chrztu i zadał sobie pytanie: co winno zeń wynikać? A zacząć można od rzeczy bardzo prostych. Papież Franciszek w niedzielę Chrztu Pańskiego po raz kolejny zachęcał, aby każdy poznał datę swojego chrztu i ją obchodził. Bo jest to wydarzenie, które odcisnęło piętno na całym naszym życiu. Datę możemy znaleźć w rodzinnej parafii, tam gdzie byliśmy ochrzczeni. Ale nie chodzi tylko o przypomnienie sobie samej daty tego wydarzenia, chodzi o coś znacznie głębszego. Mam nadzieję, że jubileusz stanie się też ważnym impulsem dla każdej z naszych parafii. A stałym elementem duszpasterskiej pracy stanie się odtąd "katechumenat pochrzcielny". Dotąd bardzo solidnie był i jest prowadzony w ruchach i wspólnotach, znanych pod różnymi nazwami: neokatechumenat, deuterokatechumenat (taki prowadzi np. ruch oazowy). Teraz warto nim objąć wszystkich parafian. Trzeba nad tym pracować. Marzyłbym sobie, aby cała parafia była taką "wspólnotą wspólnot", odkrywających bogactwo chrztu świętego i żyjących nim, gdyż we wspólnocie można łatwiej przeżyć to, do czego nas chrzest zobowiązuje. Nazywa się to również wprowadzeniem w "mistagogię sakramentalną" - poprzez znaki, symbole i słowa docieramy do rzeczywistości niewidzialnej i tego wszystkiego, do czego to Boże obdarowanie i Boża łaska uzdalnia nas i zobowiązuje w życiu.
KAI: Millennium chrztu Polski kard. Wyszyński wykorzystał jako motyw Wielkiej Nowenny, kilkuletniej katechezy Polaków, umocnionej jasnogórskimi ślubami... - Prymas Wyszyński bardzo mocno akcentował, że dzieje Polski są dziejami ludzi ochrzczonych. Mówił, że jesteśmy 30-milionowym narodem ludzi ochrzczonych, a więc narodem chrześcijańskim. Z kolei Jan Paweł II w słynnej gnieźnieńskiej homilii z 1979 r. mówiąc o chrzcie Polski, osadza go w historii zbawienia. Mówi więc o nowym Wieczerniku. Warto też prześledzić wcześniejsze teksty kard. Wojtyły z okresu Soboru Watykańskiego, zwłaszcza list do "Tygodnika Powszechnego", pod znamiennym tytułem: "Millennium a Sobór", w którym analizuje polskie millennium w kontekście obrad soboru i konkretnych jego dokumentów. Wyjaśnia, że chrzest powołuje nas do życia w wolności dzieci Bożych. Chrzest ujmuje więc jako sakrament Bożej wolności. Jest to wolność - jak mówił - "dana i zadana" człowiekowi. Nie tyle wolność ?od" czegoś, co wolność "do" realizacji i wcielania w życie wartości ewangelicznych. Inny ważny wymiar. Wielka Nowenna - w zamyśle kard. Wyszyńskiego - miała być wielkim impulsem do nawrócenia naszego społeczeństwa i narodu. Dziś, po 50 latach jakie upłynęły od uroczystości milenijnych, pytanie to staje przed nami ponownie. Bo gdy dziękujemy Bogu za to, co się wydarzyło przez 1050 lat od chrztu Polski, również winniśmy zauważyć te momenty, w których nie dorastaliśmy do łaski chrztu. Trzeba to sobie wyraźnie uświadomić i wyznać przed Bogiem. To droga ku naszemu nawróceniu.
KAI: A jakie zbiorowe zaniedbania i grzechy - które winny złożyć się na jubileuszowy rachunek sumienia - miałby Ksiądz Prymas na myśli? - Różne podziały, wszelkiego rodzaju sytuacje rozłamu i wzajemnych grupowych oskarżeń. Spójrzmy też na czas utraty niepodległości, kiedy ochrzczony naród zagubił to, co było jego jednością. Doprowadziło to do rozbicia wewnętrznego, z czego skrzętnie skorzystały ościenne mocarstwa. Okazaliśmy się wówczas słabi, dlatego, że byliśmy tak bardzo podzieleni.
KAI: Na kolejnym, X Zjeździe Gnieźnieńskim, który odbędzie się niebawem, od 11 do 13 marca, planowany jest ekumeniczny rachunek sumienia Kościołów z Polski? Czy będzie to okazja do wzajemnego wyznania win i prośby o przebaczenie? - Nie będziemy nawzajem wypominać sobie grzechów i win. Najpierw powiemy o wspólnych wartościach, które są owocem chrztu sprzed tysiąca lat - za które dziękujemy. Bo chrzest Polski był chrztem jednego, niepodzielonego Kościoła, który dopiero później uległ rozłamowi. Natomiast katalog grzechów, dotyczyć będzie tych, które wszyscy jako chrześcijanie popełniamy - niezależnie od wyznania. Będzie więc mowa o braku pojednania, braku wzajemnego zrozumienia czy braku dostatecznego świadectwa. Na szczęście nie mamy w polskiej historii takich momentów, za które winniśmy otwarcie przepraszać jedni drugich. Nie było tu pogromów jednych wyznań przez inne, nie mieliśmy "Nocy św. Bartłomieja". Natomiast wszyscy możemy sobie zadać pytanie: Czy byliśmy wystarczająco zaangażowani i odważni, czy wobec pobratymczych narodów dawaliśmy przykład chrześcijańskiego świadectwa? Czy potrafiliśmy wzajemnie się wspomagać, stawać w obronie zagrożonych i jasno bronić ludzkiej godności i życia? Warto spojrzeć na homilię prymasa Józefa Glempa z 20 maja 2000 r., kiedy to wzorem Jana Pawła II dokonał publicznego rachunku sumienia. Przeprosił m. in. za akty kolaboracji niektórych księży w okresie w PRL, za życie duchownych ponad stan i uleganie nałogom oraz tolerowanie przejawów antysemityzmu.
KAI: Organizowany pod patronatem Księdza Prymasa Zjazd Gnieźnieński odbywać się będzie pod hasłem "Europa nowych początków. Wyzwalająca moc chrześcijaństwa". W kontekście "nowego początku", będzie też mowa o Kościele. W jakim sensie? - Jest to pewna przenośnia, nawiązująca do chrztu, który jest takim nowym początkiem. Ten "nowy początek" Kościoła widziałbym w perspektywie nauczania Franciszka, który mówi o potrzebie "duszpasterskiego nawrócenia" i pokazuje jego zasadnicze elementy w adhortacji "Evangelii gaudium". Od Kościoła w Polsce oczekiwałbym, aby stawał się bardziej misyjnym, bardziej wychodzącym do ludzi niż oczekującym aż sami przyjdą. Oczekiwałbym, aby nasz Kościół był bardziej otwartym na wszystkich zagubionych i poszukujących. "Duszpasterskie nawrócenie" papież Franciszek traktuje jako niezbędny warunek nowej ewangelizacji, która od czasów Pawła VI jest definiowana jako jedno z głównych zadań Kościoła. (KAI, Marcin Przeciszewski)
KALENDARIUM WYDARZEŃ RELIGIJNYCH "Gdzie chrzest, tam nadzieja" X Jubileuszowy Zjazd Gnieźnieński "Europa nowych początków. Wyzwalająca moc chrześcijaństwa" - Gniezno, 11-13.03.2016 r.
Obchody Centralne 14-15-16.04. 2016 - Obchody odbędą się w Gnieźnie (14.04) oraz w Poznaniu (15-16.04) W czasie obchodów odbędzie się Konferencja Plenarna KEP oraz posiedzenie Zgromadzenia Narodowego z udziałem Prezydenta RP - Szczególnym wydarzeniem będzie 16.04.2016 świętowanie jubileuszowe na Stadion Inea w Poznaniu. Jubileuszowe Akty zawierzenia NMP Królowej Polski - Centralny Akt Oddania Polski Matce Bożej - 3.05.2016 Częstochowa - Diecezjalny - w czasie Centralnych uroczystości jubileuszowych 16.04.2016 r. Poznań - Parafialny - 26.08.2016
Pielgrzymki: - Pielgrzymka Papieża Franciszka do Polski - Kraków, 28-31.07. 2016 r. - Światowe Dni Młodzieży - Kraków 26 - 31.07.2016 r. - Pielgrzymka Narodowa do Rzymu - druga połowa października 2016 r.
Uroczyste zakończenie Roku Obchodów Rocznicy 1050-lecia Chrztu Polski 19.11.2016 - Kraków - Łagiewniki Uroczystość będzie wspólnym: zakończeniem obchodów Jubileuszu Chrztu Polski, dziękczynieniem za Światowe Dni Młodzieży, zakończeniem Roku Miłosierdzia
UROCZYSTOŚCI CENTRALNE CZWARTEK - 14.04.2016 - GNIEZNO 1. g. 11.00 - 13.00 Konferencja Episkopatu Polski Seminarium Duchowne w Gnieźnie 2. g. 15.00 Celebracja Jubileuszowa Ostrów Lednicki podziękowania za Chrzest Polski, zabrzmi dzwon "Mieszko i Dobrawa" 3. g. 17.00 Eucharystia Katedra Gnieźnieńska 4. g. 20.00 Prezentacja filmu o Chrzcie Mieszka I Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie
PIĄTEK - 15.04.2016 - POZNAŃ 1. g. 9.00-11.00 Konferencja Episkopatu Polski Seminarium Duchowne w Poznaniu 2. g. 12.00 Uroczyste obrady Zgromadzenia Narodowego - Orędzie Prezydenta RP Międzynarodowe Targi Poznańskie- Sala Ziemi - Jubileuszowe "Oratorium 966.pl" Filharmonia Poznańska 3. g. 15.45 Procesja Maryjna z Fary do Katedry Poznańskiej 4. g. 17.00 Eucharystia Katedra Poznańska
SOBOTA - 16.04.2016 - STADION INEA POZNAŃ g. 9.00-11.00 Konferencja Episkopatu Polski Seminarium Duchowne w Poznaniu
Wielkie Spotkanie na Stadionie INEA w Poznaniu
1050. rocznica Chrztu Polski jest świętem wszystkich Polaków, dlatego 16 kwietnia, na Stadion INEA w Poznaniu chcemy cieszyć się wspólnie tym wszystkim, co udało nam się zbudować przez ponad 1000 lat. Wyrazimy naszą radość, że jesteśmy Kościołem i przez Chrzest staliśmy się nowymi ludźmi. Rocznica Chrztu Polski jest świętem całej Polski, dlatego zapraszamy na Stadion INEA każdego, kto żyje wiarą, poszukuje Boga i chce narodzić się na nowo, każdego, kto czując się patriotą, pragnie przeżyć niezapomniane chwile. We wspólnym świętowaniu ożywiać ma nas myśl: GDZIE CHRZEST, TAM NADZIEJA, która ma pomóc odkryć na nowo naszą tożsamość jako chrześcijan i Polaków oraz umocnić naszą wiarę. Jubileuszowe Świętowanie to celebracje liturgiczne skoncentrowane na obrzędach chrzcielnych połączone ze świadectwami i uwielbieniem Boga. Świętuj razem z nami! Wielbienie muzyką, śpiewem i tańcem, świadectwami wiary, Korowodem Świętych, Eucharystią, wspólnotową naturą Kościoła, celebracją imienia chrześcijańskiego i odnowieniem przyrzeczeń chrzcielnych, osobistym podziękowaniem za dar chrztu, posłaniem każdego z nas do głoszenia Ewangelii. W drugiej części Multimedialny quiz historyczny pt. "Człowiek 1050-lecia" i na koniec musical wszechczasów "Jesus Christ Superstar" przygotowane przez Teatr Muzyczny w Poznaniu. Wśród organizatorów tego wyjątkowego Jubileuszowego Świętowania są między innymi ks. Arcybiskup Stanisław Gądecki, Przewodniczący KEP, ks. Arcybiskup Wojciech Polak, Prymas Polski, ks. bp Grzegorz Ryś, ks. bp Edward Dajczak, muzyk i kompozytor Leopold Twardowski. Całe spotkanie poprowadzi Pan Radosław Pazura wraz z małżonką.
PATRONAT HONOROWY: PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ANDRZEJ DUDA GOŚĆ HONOROWY: LEGAT PAPIESKI
Zapisy/Strona Internetowa: Zapisy na to wydarzenie wyłącznie poprzez stronę internetową utworzoną specjalnie dla tego wydarzenia www.stadion2016.pl. Na chwilę obecną strona zawiera podstawowe informacje o wydarzeniu, ramowy program, informacje o zapisach na "korowód świętych"- jeden z punktów programu, w który włączone zostaną wszystkie diecezje w Polsce. Informacji ciągle będzie przybywać. Na Stadion Inea, w tym dniu, będzie mogło wejść około 30 tys. osób, tak więc decyzję o zgłoszeniu należy podjąć dosyć szybko.
Ramowy program świętowania Cały program składa się z 4 wydarzeń:
Część I g. 10.50 - Świętowanie jubileuszowe "Gdzie chrzest, tam nadzieja" g. 14.00 - Eucharystia z chrztem dorosłych i posłaniem
Część II g. 19.00 - Historyczny Multimedialny Quiz pt. "Człowiek 1050-lecia" g. 19.45 - Koncert Jubileuszowy: musical "Jesus Christ Superstar"
WEJŚCIÓWKI Z uwagi na rangę wydarzenia, względy bezpieczeństwa , komfort uczestników, obowiązują wejściówki: - 15 PLN część I ( w tym: ciepły posiłek, picie, Śpiewnik Jubileuszowy, pamiątka 1050-lecia Chrztu Polski) - 5 PLN część II ( w tym: Śpiewnik Jubileuszowy, pamiątka 1050-lecia Chrztu Polski)
* * * * * * *
Prof. Krzysztof Ożóg
Chrześcijaństwo spoiwem społeczeństwa
Mieszko I mógł zaobserwować ogromną rolę Kościoła i chrześcijaństwa. Stały się one religijnym spoiwem społeczeństwa i zainicjowały tworzenie się polskiej obyczajowości, szkolnictwa, języka i tradycji - zauważył prof. Krzysztof Ożóg. Historyk Uniwersytetu Jagiellońskiego podczas konferencji prasowej zapowiadającej centralne obchody Jubileuszu 1050. rocznicy Chrztu Polski wskazał na znaczenie chrystianizacji Polan dla powstania państwa polskiego. Zdaniem prof. Ożoga decyzja o przyjęcie chrztu przez Mieszka była podjęta w tym celu, aby przeciwstawić się siłom wieleckim, które zaatakowały Polan i uratować młodą monarchię. - Mieszko znalazł się w bardzo trudnej sytuacji. Musiał pozyskać sojusznika. Zdecydował się na układ z chrześcijańskim władcą Czech Bolesławem I Srogim i małżeństwo z jego córką Dobrawą - wyjaśnił. Wykładowca UJ wskazał, że Mieszko w odpowiedzi na atak plemion wieleckich mógł zmobilizować poddanych do desperackiej walki, mógł szukać sojuszu z sąsiadującymi krajami pogańskimi, takimi jak Ruś, czy szukać pomocy u Węgrów. Znalazł jednak nowy sposób: dołączył do wspólnoty krajów chrześcijańskich. - Wybór Mieszka był dalekowzroczny. Był to akt wielkiej odwagi, bo wprowadzenie nowej wiary było czymś niezwykłym - zauważył ekspert. Mediewista przypomniał także, że zgodnie z tradycją utrwaloną na początku XII w. przez anonimowego benedyktyna, zwanego Gallem, dużą rolę w nakłonieniu Mieszka do przyjęcia wiary chrześcijańskiej przypisywano Dobrawie. - Małżeństwo księcia z Dobrawą zostało zawarte w 965 r. - wyjaśnił ekspert, dopowiadając, że potwierdza to tezę historyków, wg której chrzest nie miał znaczenia czysto politycznego, lecz wynikał również z przekonań osobistych. - Mieszko I i jego najbliższe otoczenie przyjęli chrzest z rąk Jordana, zapewne w Wielką Sobotę 14 kwietnia 966 r. w Poznaniu lub Lednicy. Już dwa lata później Jordan został konsekrowany na pierwszego polskiego biskupa - przypomniał prof. Ożóg, dopowiadając, że biskupstwo obejmujące całą monarchię Mieszka I nie było zależne od niemieckich metropolii, lecz od Stolicy Apostolskiej, z którą książę miał silny związek.
Historyk z UJ omówił również najbardziej prawdopodobny przebieg procesu chrystianizacji całego narodu. - Jej pierwszy etap polegał na publicznym obaleniu dotychczasowego kultu pogańskiego przez monarchę i jego ludzi, co wiązało się ze zniszczeniem obiektów tego kultu. Następnie misjonarze udawali się do głównych grodów, gdzie przy wsparciu monarchy lub jego urzędników zwoływali ludność, której przekazywali podstawowe prawdy wiary i moralności chrześcijańskiej. Trwało to z reguły kilka dni, po czym chrzcili lud, często masowo i dalej uczyli neofitów podstawowych modlitw, gestów oraz zasad życia według nowej wiary - wyjaśnił Ożóg. Rola Mieszka I nie ograniczyła się jedynie do przyjęcia chrztu. Jako książę wspierał materialnie rodzący się w jego państwie Kościół, co wiązało się z działaniami długofalowymi. - Mieszko I przekazywał środki na wzniesienie i wyposażenie świątyń w głównych grodach monarchii. Sprowadzał też z terenów Cesarstwa duchownych, którzy opiekowali się świątyniami, sprawowali w nich liturgię i głosili Ewangelię - powiedział mediewista, podkreślając przy tym, że sam cechował się wielką pobożnością. Prof. Ożóg wyjaśnił, że chrzest stał się filarem porządku społecznego. Dzięki przyjętemu chrześcijaństwu Piastowie mogli kształtować zasady życia społecznego w oparciu o dekalog. - Wiara jest spoiwem narodu Polskiego. Poszczególne plemiona miały swoje odrębne pogańskie zwyczaje i wierzenia, a chrzest stał się zaczynem jedności - podkreślił ekspert. Zdaniem mediewisty, zaszczepiona w Polsce przez pierwszych Piastów wiara chrześcijańska przyczyniła się zarówno do ukształtowania się wspólnoty narodowej na fundamencie Ewangelii. Była również tworzywem wysokiej kultury i przyczyniła się do narodzin twórczości w języku polskim. - Wówczas to powstały pierwsze zapisy o losach dynastii, monarchii, Kościoła i społeczeństwa polskiego w języku łacińskim - wspomniał historyk. (KAI)
* * * * * * *
II Krucjata Modlitwy w intencji Ojczyzny
Luty - O liczne i dobre powołania kapłańskie i zakonne.
Marzec - Aby czas Wielkiego Postu i udział w rekolekcjach prowadził każdego z nas do pogłębionego doświadczenia miłosierdzia Bożego.
Zaproszenie na spotkanie ORRK poświęcone formacji
Jak kształtować chrześcijan XXI wieku?
Zapraszamy na spotkanie Ogólnopolskiej Rady Ruchów Katolickich poświęcone formacji w ruchach i poprzez ruchy. Celem spotkania jest analiza dotychczas prowadzonej formacji oraz odczytanie nowych inspiracji, wyzwań. Dziś wobec tak dużego zagubienia, walki duchowej i ideowej jaka się dzieje w świecie, tym bardziej potrzebujemy dojrzałej i mocnej formacji. Winna to być formacja, która pozwoli być wiernym Ewangelii i uzdolni do wprowadzania wartości i inspiracji chrześcijańskich w życie społeczne i kulturalne.
Spotkanie odbędzie się 5 marca 2016 r. o godz. 10.30 w Domu Pielgrzyma "Amicus", ul. Hozjusza 2 w Warszawie.
To spotkanie będzie miało charakter roboczy i będzie przygotowywało dalszą naszą pracę na rzecz wspierania formacji w ruchach. Na spotkanie zapraszamy szczególnie te osoby, które w ruchach zajmują się formacją, są za nią odpowiedzialni.
Program spotkania 10.00 - Recepcja 10.30 - Rozpoczęcie spotkania, modlitwa 10.35 - "Prezentacja formacji proponowanej w ruchach - próba syntezy" - O. Adam Schulz SJ, przewodniczący ORRK 11.30 - Wypowiedzi 8 wyznaczonych ruchów i stowarzyszeń na temat: "Co szczególnie jest cennego w naszej formacji czym pragniemy się podzielić z innymi?" 13.00 - Podsumowanie spotkania 13.30 - Zakończenie spotkania
Z wyrazami szacunku i modlitewną pamięcią
Regina Pruszyńska O. Adam Schulz SJ Wiceprzewodnicząca ORRK Przewodniczący ORRK
Warszawa 27 stycznia 2016 r.
Jak będą wyglądały wydarzenia centralne ŚDM 2016?
Dokładnie za pół roku rozpoczną się Światowe Dni Młodzieży, podczas których przewidziano pięć Wydarzeń Centralnych. Każde z nich będzie mieć swój oddzielny temat, przewodnie motto i odpowiednią oprawę. Przed każdą z ceremonii odbywać się będą trzygodzinne wydarzenia poprzedzające, przygotowujące uczestników: modlitwy, śpiew, tańce. Codziennie odmawiana będzie Koronka do Bożego Miłosierdzia. Na telebimach wyświetlane będą materiały dotyczące ciekawych inicjatyw z życia młodego Kościoła - wspólnot, ruchów, różnych krajów.
I. 26 lipca - Ceremonia rozpoczęcia. Błonia Krakowskie Temat: Jan Paweł II - twórca ŚDM Cytat dnia: "Trzeba przekazywać światu ogień miłosierdzia. To zadanie powierzam Kościołowi w Krakowie i w Polsce oraz wszystkim czcicielom Bożego miłosierdzia, którzy tu przybywać będą z Polski i z całego świata. Bądźcie świadkami miłosierdzia!" (św. Jan Paweł II)
Mszy Świętej tego dnia przewodniczyć będzie kard. Stanisław Dziwisz. Podczas ceremonii obecne będą symbole ŚDM - Ikona Matki Bożej Salus Populi Romani oraz Krzyż ŚDM.
II. 28 lipca - Ceremonia powitania Papieża Franciszka. Błonia Temat: Radość młodych Polski i świata, witających Papieża na ŚDM Cytat dnia: "Przyjdźcie do Niego i nie bójcie się! Przyjdźcie, by powiedzieć Mu z głębi waszych serc: "Jezu ufam Tobie!". Pozwólcie, by dotknęło was Jego bezgraniczne Miłosierdzie". (Papież Franciszek) Na Błoniach młodzież całego świata ma powitać Ojca Świętego na Światowych Dniach Młodzieży. To tu Papież po raz pierwszy skieruje słowo do przybyłych pielgrzymów. Uroczystość ma mieć charakter międzynarodowy.
III. 29 lipca - Droga Krzyżowa. Błonia Temat: Droga Krzyżowa - Droga Miłosierdzia Cytat dnia: "Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią." (Mt 5,7)
Celebracja ma ukazać młodym znaczenie krzyża w kontekście miłosierdzia. Idea miłosierdzia będzie przedstawiona w jego praktycznym wymiarze - przez czyny, działania, dzieła miłosierdzia.
IV. 30 lipca - Czuwanie z Ojcem Świętym. Campus Misericordiae Temat: Nasi przewodnicy w drodze do Jezusa - Źródła Miłosierdzia: św. Faustyna Kowalska i św. Jan Paweł II Cytat dnia: "Nie znajdzie ludzkość uspokojenia, dopóki się nie zwróci z ufnością do miłosierdzia mojego." (św. Faustyna Dz. 300)
Wieczorne czuwanie z Ojcem Świętym odbędzie się na terenie Campus Misericordiae (Brzegi, Wieliczka). Na ten czas przewodnikami młodzieży mają być patroni ŚDM Kraków 2016: św. Jan Paweł II i św. Faustyna oraz sam Papież. W ślad za nimi młodzież kierować się ma do Jezusa - Źródła Miłosierdzia. Najważniejszym elementem będzie Adoracja Najświętszego Sakramentu. Czuwanie zakończy się koncertem uwielbieniowym, który będzie przedłużeniem modlitwy.
V. 31 lipca - Msza Święta Posłania. Campus Misericordiae Temat: Uniwersalna godność wynikająca z chrztu św. jako Bramy do Miłosierdzia - rozesłanie młodych świadków Miłosierdzia. Cytat dnia: "Ile razy chcesz mi sprawić radość, to mów światu o moim wielkim i niezgłębionym miłosierdziu." (św. Faustyna Dz. 164)
Uroczystość celebrowana przez Ojca Świętego w niedzielę wieńczy Światowe Dni Młodzieży. Akcent ma być położony na znaczenie chrztu świętego, który jest sakramentem łączącym nas wszystkich. Planowane jest odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych. To podczas tej Mszy Papież ogłasza miejsce kolejnych ŚDM.
Nad każdym z wydarzeń i pre-wydarzeń pracuje także zespół programowo-producencki. Sekcja wydarzeń centralnych współpracuje z architektami - przygotowano projekty ołtarzy na Błonia oraz Campus Misericordiae. Trwają finalne prace nas wizualizacją konfesjonałów, których planuje się ponad 250 w trzech Strefach Pojednania. Wraz z zespołem ds. designu przygotowano wzór szat liturgicznych na wszystkie celebracje. Trwa produkcja 15 tysięcy ornatów. Cały czas odbywają się ustalenia z zespołem ds. liturgii. Organizatorzy pragną tak ułożyć program wydarzeń centralnych, żeby była w nich zachowana tradycja ŚDM oraz elementy polskiej duchowości. Przy asyście liturgicznej pomagać będą księża oraz nadzwyczajni szafarze Komunii Świętej. Do pomocy zaangażowani będą także klerycy. Zespół ds. muzyki zadba o oprawę muzyczną wydarzeń m.in. przez utwory typowe dla ŚDM, pieśni znanych polskich ruchów czy utwory, które powstaną specjalnie na te wydarzenia (Msza Jana Pawła II autorstwa krakowskiego kompozytora Henryka Jana Botora). Po przesłuchaniach prawie 2000 kandydatów utworzony będzie kilkusetosobowy chór oraz dwa składy orkiestry. (BP ŚDM)
* * * * * * *
ŚDM 2016: zakwaterowanie, wyżywienie, transport, opieka medyczna
O przygotowaniach do przyjazdu młodych z całego świata - zakwaterowaniu, wyżywieniu, transporcie i opiece medycznej, poinformowało biuro prasowe ŚDM.
Zakwaterowanie
Pielgrzymi przyjeżdżający na ŚDM zakwaterowani będą w parafiach na terenie województwa małopolskiego oraz w gminach i dekanatach leżących w bliskim sąsiedztwie Małopolski, na terenie woj. śląskiego i świętokrzyskiego. Tereny te zostały podzielone na cztery strefy (Miasto Kraków, Kraków-region, diecezja tarnowska i podzielona na dwie części strefa czwarta: diecezja kielecka i archidiecezja katowicka). W plan zakwaterowania wchodzą także miejsca udostępniane przez miasto, tj. jednostki edukacji (szkoła, domy kultury i in.), których jest ok. 200. Noclegi u rodzin pozyskują Parafialne Komitety Organizacyjne. Każda z parafii, na podstawie liczby parafian i obszaru parafii, otrzymała szacunkowe liczby pielgrzymów, których powinna przyjąć. Komitety powinny znaleźć miejsce parkingowe dla kilku autokarów, a w czasie przyjazdu gości - pomóc w komunikacji, wydawaniu plecaków, zapewnieniu śniadań i rozlokowania do rodzin. W części parafii organizować będą także Festiwal Młodych - wydarzenia kulturalne i duchowe w czasie ŚDM.
Wyżywienie
Osoby, które wybiorą pakiet z wyżywieniem, otrzymywać będą posiłki na podstawie dwóch talonów - na posiłek dwudaniowy i trzydaniowy. Talony będą realizowane przez pielgrzymów w wybranych lokalach, które włączą się w program wyżywienia na podstawie umów z Komitetem Organizacyjnym. KO poprosił, aby w lokalach był wybór różnych opcji posiłku. Posiłki te przygotowywane będą według zaleceń i obowiązujących na terenie Polski norm żywieniowych. Dokładna koncepcja zostanie dopracowana przez Katedrę Instytutu Żywienia. Poza punktami stacjonarnymi funkcjonować będą także inne punkty, tj. namioty czy grille, a także punkty mobilne - foodtrucki. Punkty będą specjalnie oznakowane, a ich lokalizacje będzie można znaleźć na mapie w aplikacji mobilnej dla pielgrzymów.
W mieście znajdować się będą punkty pobrania wody, a każdy podmiot gastronomiczny, który podpisze umowę z Komitetem, ma obowiązek dystrybuowania wody pielgrzymom. Dodatkowo na Campus Misericordiae wydawana pielgrzymom będzie woda butelkowana. Znajdą się tam także autocysterny, których na miejscach Wydarzeń Centralnych będzie ponad 10. Restauratorzy i właściciele punktów gastronomicznych nadal mogą zgłaszać się do programu wyżywienia pielgrzymów.
Transport
Podczas mających miejsce na początku stycznia warsztatów w Zakrzowie k. Kalwarii Zebrzydowskiej, starano się wypracować plan komunikacji miasta na czas ŚDM. Specjaliści i studenci pod kierownictwem prof. Andrzeja Szaraty z Politechniki Krakowskiej rozpatrywali różne warianty rozwiązań dla transportu pielgrzymów i mieszkańców Krakowa. Według tej propozycji, dla pielgrzymów spoza Krakowa głównym środkiem transportu powinna być kolej. Opracowano system stacji dojazdowych do miasta Krakowa, które dowozić będą pielgrzymów z różnych kierunków w obręb miasta, a stamtąd udawać się będą oni na miejsca wydarzeń. Wypracowane zostało także rozwiązanie w zakresie parkingów na terenie miasta i dróg dojazdowych. Wszystkie te opracowania będą teraz oceniane we współpracy z odpowiednimi jednostkami miejskimi, województwem i stroną rządową.
Centra informacyjne
W miejscach wydarzeń centralnych, na drogach dojazdowych do Krakowa i w miejscach takich jak lotniska i dworce, znajdą się trzy typy centrów informacyjnych. Mają one pomóc zarówno osobom już zarejestrowanym, jak i tym, którzy będą chcieli tego dokonać na miejscu. Są to: Centra informacyjno-rejestracyjne; Punkty Informacyjne oraz Mobilne Punkty Informacyjne. Wytypowano już dokładne lokalizacje centrów informacyjno-rejestracyjnych.
Bezpieczeństwo i zabezpieczenie medyczne
Komitet Organizacyjny współpracuje z odpowiednimi służbami, które troszczyć się będą o bezpieczeństwo pielgrzymów w czasie Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016. Małopolski Urząd Wojewódzki włącza się przez konsultacje i przesyłanie uwag w tworzenie rządowej specustawy, która dotyczyć będzie m.in. kwestii zapewnienia bezpieczeństwa pielgrzymom i mieszkańcom regionu. Ustalenia na poziomie województwa, opracowane na podstawie powstającej specustawy, znane będą 15 marca. (BP ŚDM)
AKTYWNOŚĆ ŚWIECKICH W PARAFIACH Wskaźnik participantes w 2013 r. według diecezji
Według badań Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego w Polsce 8,0% (2.632 tys.) katolików uczestniczy w różnych ruchach i stowarzyszeniach katolickich. Natomiast według ORRK ta liczba wynosi około 9,2% (3.027tys.). Przeciętnie ponad 20% uczestniczących w co niedzielnej Mszy św. (dominicantes) jest zaangażowana w ruchach i stowarzyszeniach katolickich.
Ilość członków ruchów Liczba katolików Przemyska 19,1% 777.758 Rzeszowska 15,6% 595.491 Tarnowska 15,5% 1.105.415 Drohiczyńska 12,4% 187.048 Sandomierska 12,0% 657.679 Białostocka 11,2% 345.854 Siedlecka 11,0% 709.308 Zamojsko-lubaczowska 10,5% 460.241 Opolska 10,2% 808.826 Bielsko-żywiecka 10,1% 682.535 Łomżyńska 9,9% 519.749 Pelplińska 9,4% 745.213 Ełcka 9,4% 411.631 Radomska 8,9% 882.449 Lubelska 8,6% 1.044.635 Krakowska 8,5% 1.507.892 Poznańska 8,4% 1.487.636 Częstochowska 8,2% 738.127 Gdańska 7,7% 907.872 Kaliska 7,4% 724.103 Gliwicka 6,9% 632.863 Legnicka 6,9% 748.186 Katowicka 6,8% 1.677.001 Zielonogórsko-gorzowska 6,6% 979.170 Wrocławska 6,5% 1.107.540 Kielecka 6,4% 770.898 Toruńska 6,3% 588.458 Łowicka 6,2% 580.404 Świdnicka 6,2% 548.032 Bydgoska 6,0% 570.496 Płocka 5,5% 832.561 Koszalińsko-kołobrzeska 5,5% 809.356 Warszawsko-praska 5,4% 1.013.454 Sosnowiecka 5,1% 629.607 Gnieźnieńska 5,2% 651.745 Łódzka 5,0% 1.166.657 Warszawska 4,9% 1.267.024 Włocławska 4,8% 758.918 Elbląska 4,8% 430.344 Szczecińsko-kamieńska 4,7% 986.208 Warmińska 4,7% 610.468 Ordynariat polowy WP 4,3% 213.067
Liczba katolików w parafiach wyniosła 32.902.199
Participantes - oblicza się jako odsetek członkostwa w organizacjach parafialnych w stosunku do ogólnej liczby katolików w parafii.
ISKK: wiara Polaków jest stabilna Mimo intensywnych przemian, religijność polskich katolików cechuje stabilność. Od 2008 r. około 40% Polaków uczestniczy regularnie w niedzielnej Eucharystii i 16% co niedziela przyjmuje Komunię świętą. Jest to efekt to m.in. aktywnego duszpasterstwa parafialnego - wynika z przedstawionych 4 stycznia najnowszych badań Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego w Polsce. W ostatnich latach obserwuje się stabilizację poziomu praktyk niedzielnych Polaków. Od 2009 r. około 40% Polaków uczestniczy regularnie w niedzielnej Eucharystii (dominicantes) i 16% co niedziela przyjmuje Komunię świętą (communicantes). W 2014 r. wskaźnik dominicantes wyniósł dokładnie 39,1%, zaś communicantes 16,3%. Takie same dane były w 2013 r. Najbardziej religijnymi obszarami w 2014 r. są diecezje południowo wschodnie: tarnowska (70,1%), rzeszowska (64%), przemyska (59,6%). Diecezjami o najniższym odsetku osób regularnie uczestniczących w Eucharystii są: łódzka (24,8%), szczecińsko-kamieńska (24,9%) oraz koszalińsko-kołobrzeska (25,8%). W opinii dyrektora ISKK ks. dr. Wojciecha Sadłonia, dane te świadczą o "względnej stabilizacji katolicyzmu oraz działalności duszpasterskiej w Polsce". - Ta stabilizacja ma przede wszystkim źródło w sile jaką jest aktywna, systematyczna, codzienna działalność parafii - dodał ks. Sadłoń.
W ciągu ostatnich dwudziestu lat poziom zaangażowania katolików w Polsce w różnego rodzaju wspólnotach i organizacjach parafialnych wzrósł dwukrotnie i wynosił w 2013 r. 8% (wskaźnik participantes). W 1993 wynosił on nieznacznie ponad 4%.
Zdaniem ks. dr. hab. Sławomira Zaręby, warto zauważyć ten trend, choć świadczy on o "bardzo nieśmiałym wzroście". - Nie jest to wysoki wskaźnik przynależności do wspólnot działających w parafiach, ale jednak on daje się zauważyć - o Kościele mówi się przecież, że jest wspólnotą wspólnot - dodał dyrektor Instytutu Socjologii UKSW. Ów wzrost zaangażowania - zdaniem ks. dr. Sadłonia - świadczy także o tym, że parafia staje się przestrzenią publiczną, a nie tylko kościelną, oraz miejscem budowania i podtrzymywania lokalnych więzi, tworzenia życia kulturalnego jej członków - powiedział dyrektor ISKK.
Życie religijne polskich katolików opiera się głównie na duszpasterstwie parafialnym. Ze zgromadzonych przez ISKK danych wynika, że w ponad 10 tys. katolickich parafii w Polsce mieszka 35,8 mln osób, w tym 32,9 mln katolików. Po raz pierwszy ISKK obliczył również liczbę osób, które wyemigrowały za granicę. W 2014 r. liczba osób, które faktycznie przebywają poza terytorium Polski, choć są zameldowane na terenie parafii, wyniosła 2,7 mln. Ks. Sadłoń przyznał, że te dane mają charakter szacunkowy, oparty jedynie o informacje proboszczów, gdyż oni sami nie mają wglądu w spis ludności. Jak jednak zaznaczył, są parafie, w których proboszcz ma dobre rozeznanie co do liczebności mieszkańców. - Dotyczy to głównie parafii wiejskich, gdzie emigracja jest liczniejsza. Znacznie większy problem jest w dużych parafiach miejskich, ale z drugiej strony, tam - choć proboszcz mniej zna swoich parafian - emigracja jest raczej mniejsza - wyjaśnił socjolog. Raport ISKK informuje też, że w Polsce jest 25 tys. księży diecezjalnych oraz prawie 6 tys. księży zakonnych. Spośród nich zdecydowana większość (21 tys.) angażuje się duszpastersko w parafiach. W Kościele w Polsce posługuje także ponad 20 tys. sióstr zakonnych oraz około jeden tysiąc braci zakonnych. Ponadto w seminariach diecezjalnych w 2014 r. formowało się w Polsce ponad 2,6 tys. alumnów. W parafiach katolickich w Polsce w 2014 r. ok. 370 tys. osób otrzymało sakrament chrztu św., ponad 310 tys. osobom udzielono sakramentu bierzmowania, ponad 210 tys. dzieci przystąpiło do Pierwszej Komunii św. i pobłogosławiono ok. 132 tys. związków małżeńskich. Oznacza to, że w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat Polacy niemal powszechnie przyjmują sakramenty w Kościele katolickim. Przykładowo, w ostatnim roku liczba chrztów i urodzeń żywych w Polsce niemal zrównały się. W 2014 r. w każdą niedzielę sprawowanych było w Polsce ponad 47 tys. Eucharystii, z czego najwięcej w kościołach parafialnych. Jednak Msze św. odprawiane są również w kościołach filialnych (3,7 tys.), kaplicach publicznych (3,3 tys.), kaplicach szpitalnych (984), kościołach rektoralnych (533) oraz kaplicach więziennych (106). Polacy najchętniej wybierają przedpołudniowe godziny niedzielnych Eucharystii. Jednak niemal co piąta niedzielna Msza św. odprawiana jest w godzinach popołudniowych i wieczornych. W 2014 r. Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego przeprowadził również badanie naruszenia wolności religijnej względem katolików w Polsce. Wynika z niego, że w latach 2012-2014 w około 10% parafiach odnotowano takie zdarzenia. W 8,7% parafii odnotowano akty profanacji miejsc świętych; w 12,1% parafii księża doznawali "aktów dyskryminacji", najczęściej w formie obraźliwych komentarzy, zaś w 4% parafii do duszpasterzy zgłosiły się osoby, które twierdziły, że są nierówno traktowane ze względu na swoją wiarę. Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego jest pierwszym w Polsce ośrodkiem badań nad religijnością oraz duszpasterstwem. Został założony w 1972 r. przez Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego (Księża Pallotyni). Współpracuje z Konferencją Episkopatu Polski oraz Głównym Urzędem Statystycznym. (BPKEP) * * * * * * *
CBOS: Polacy coraz aktywniej zaangażowani w ruchach kościelnych
Polacy są coraz bardziej zaangażowani w pracę na rzecz kościelnych ruchów lub parafialnych wspólnot. Działalność tego rodzaju deklaruje w najnowszym sondażu CBOS 6,9% dorosłych osób. Przynależność Polaków do różnego rodzaju ruchów kościelnych lub wspólnot parafialnych jest jedną z najwyższych, jeśli chodzi o zaangażowanie w działalność społeczną. Podobnie jak w latach poprzednich Polacy najczęściej poświęcają swój czas na pracę społeczną w komitetach rodzicielskich, radach rodziców, fundacjach szkolnych i uczelnianych oraz w innych organizacjach działających na rzecz szkolnictwa i oświaty. Aktywne członkostwo w nich deklaruje obecnie niemal 11 na 100 dorosłych Polaków (10,9%). Co dziesiąty badany (10%) twierdzi, że jest aktywnym członkiem jakiejś organizacji charytatywnej, która pomaga dzieciom, a tylko nieco mniejszą grupę (8,6%) stanowią ci, którzy udzielają się w różnego rodzaju organizacjach charytatywnych pomagających chorym, niepełnosprawnym, starym, ubogim, bezdomnym oraz innym potrzebującym. Inne mniej lub bardziej sformalizowane organizacje i grupy obywatelskie, w których Polacy deklarują uczestnictwo to kluby i stowarzyszenia sportowe (7,5%), ruchy religijne i kościelne oraz wspólnoty parafialne (6,9%). (Do tej liczby trzeba by dołączyć część organizacji charytatywnych - patrz wyżej - ponieważ w ruchach liczymy je łącznie - przypis redakcji) W dalszej kolejności są to harcerstwo, stowarzyszenia studenckie i inne organizacje młodzieżowe (6,1%), związki działkowiczów, hodowców, wędkarzy, myśliwych (5,0%), a także OSP, GOPR i inne instytucje społecznego ratownictwa (4,7%), organizacje artystyczne typu: chór, orkiestra, zespół taneczny czy teatralny (4,4%), związki zawodowe (4,3%), towarzystwa opieki nad zwierzętami (4,2%), komitety starające się o załatwienie jakiejś konkretnej sprawy, w tym grupy protestu (3,3%), organizacje działające na rzecz ochrony środowiska naturalnego (3,2%), samorządy dzielnicowe i osiedlowe (3%) oraz kluby seniorów i emerytów (3%). Aktywnym uczestnictwem w ruchach religijnych, wspólnotach parafialnych oraz innych organizacjach kościelnych wyróżniają się przede wszystkim respondenci praktykujący religijnie kilka razy w tygodniu, którzy ponadto nieco częściej niż pozostali udzielają się w organizacjach działających na rzecz szkolnictwa i oświaty, w stowarzyszeniach artystycznych, organizacjach działających na rzecz ochrony środowiska oraz w organizacjach kobiecych, takich jak koła gospodyń wiejskich. Podobnie jak ogólne zaangażowanie w pracę na rzecz innych, działalność Polaków w organizacjach obywatelskich jest dość istotnie zróżnicowana społecznie. Wiąże się m.in. z poziomem wykształcenia, pozycją zawodową, sytuacją ekonomiczną respondentów i ich gospodarstw domowych, a także z wiekiem badanych, wielkością zamieszkiwanej miejscowości oraz religijnością mierzoną częstością uczestnictwa w praktykach religijnych. Istotnie częściej niż inni aktywną przynależnością do organizacji obywatelskich cechują się osoby praktykujące religijnie kilka razy w tygodniu (53%), badani z wyższym wykształceniem (53%), o najwyższych dochodach per capita (52%), mieszkańcy największych miast (49%), respondenci w wieku od 18 do 24 lat (44%) oraz dobrze oceniający swoją sytuację materialną (44%). W stosunku do roku 2012 ogólny poziom aktywności w organizacjach obywatelskich wzrósł o 5 punktów procentowych, co oznacza, że obecnie jest najwyższy od 1998 r. - zarówno pod względem odsetka zaangażowanych Polaków, jak i liczby dziedzin, w jakich działają. W przypadku osób działających w organizacjach religijnych ten odsetek, mimo kilku wahań w ostatnich latach, konsekwentnie rośnie. W 1998 r. zaangażowanie deklarowało 3,6%, w 2010 - 4,5%, 2012 - 5,4%, a 2016 - 6,9%. Brak zaangażowania w działalność na rzecz swojej społeczności lokalnej oraz w pracę organizacji obywatelskich najczęściej przejawiają bezrobotni (87% respondentów z tej grupy nie podejmuje żadnej tego rodzaju aktywności), renciści (73%), gospodynie domowe (70%), robotnicy niewykwalifikowani (67%), pracownicy usług (66%), a także osoby źle oceniające swoją sytuację materialną (68%) oraz niepraktykujące religijnie (66%). Prawie dwie trzecie dorosłych Polaków (63%) nie działa w żadnej organizacji o charakterze obywatelskim. Badanie przeprowadzono w dniach 7-14 stycznia na liczącej 1063 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. (KAI)
* * * * * * *
Rok Miłosierdzia
Siostra Faustyna w swojej modlitwie z roku 1937 pięknie opisuje na czym ma polegać miłosierdzie: ?Dopomóż mi do tego, o Panie, aby oczy moje były miłosierne, bym nigdy nie podejrzewała i nie sądziła według zewnętrznych pozorów, ale upatrywała to, co piękne w duszach bliźnich, i przychodziła im z pomocą. Dopomóż mi, aby słuch mój był miłosierny, bym skłaniała się do potrzeb bliźnich, by uszy moje nie były obojętne na bóle i jęki bliźnich. Dopomóż mi, Panie, aby język mój był miłosierny, bym nigdy nie mówiła negatywnie o bliźnich, ale dla każdego miała słowo pociechy i przebaczenia. Dopomóż mi, Panie, aby ręce moje były miłosierne i pełne dobrych uczynków, bym tylko umiała czynić dobrze bliźniemu, na siebie przyjmować cięższe, mozolniejsze prace. Dopomóż mi, aby nogi moje były miłosierne, bym zawsze śpieszyła z pomocą bliźnim, opanowując swoje własne znużenie i zmęczenie. Prawdziwe moje odpocznienie jest w usłużności bliźnim. Dopomóż mi, Panie, aby serce moje było miłosierne, bym czuła ze wszystkimi cierpieniami bliźnich. Nikomu nie odmówię serca swego. Obcować będę szczerze nawet z tymi, o których wiem, że nadużywać będą dobroci mojej, a sama zamknę się w najmiłosierniejszym Sercu Jezusa. O własnych cierpieniach będę milczeć. Niech odpocznie miłosierdzie Twoje we mnie, o Panie mój." (św. Faustyna Kowalska, Dzienniczek. Miłosierdzie Boże w duszy mojej I 163).
Akt zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu (Jan Paweł II, Kraków-Łagiewniki, 17 sierpnia 2002 r.)
Boże, Ojcze miłosierny, który objawiłeś swoją miłość w Twoim Synu Jezusie Chrystusie, wylałeś ją na nas w Duchu Świętym, Pocieszycielu, Tobie zawierzamy dziś losy świata i każdego człowieka. Pochyl się nad nami grzesznymi, ulecz naszą słabość, przezwycięż wszelkie zło, pozwól wszystkim mieszkańcom ziemi doświadczyć Twojego miłosierdzia, aby w Tobie, trójjedyny Boże, zawsze odnajdywali źródło nadziei. Ojcze przedwieczny, dla bolesnej Męki i Zmartwychwstania Twego Syna, miej miłosierdzie dla nas i całego świata! Amen.
* * * * * *
Kalendarz najbliższych spotkań ORRK
- 6 lutego 2016 - Spotkanie Rady Programowej ORRK, godz. 10.30
- 5 marca - Spotkanie robocze ORRK osób zajmujących się formacją w ruchach , godz. 10.30, Dom Amicusa
- odwołujemy planowane wcześniej na 16 kwietnia Spotkanie Plenarne ORRK
- 16 kwietnia - Spotkanie na Stadionie INEA w Poznaniu z okazji 1050. Rocznicy Chrztu Polski
- 25-31 lipca - Światowe Dni Młodzieży oraz Spotkanie z Ojcem św. Franciszkiem
* * * * * * Publikacja Ogólnopolskiej Rady Ruchów Katolickich 01-015 Warszawa, Skwer Ks. Kard. Stefana Wyszyńskiego 6;
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Redakcja: Krystyna Bolewska, Regina Pruszyńska, O. Adam Schulz SJ (red. naczelny)
|